Evacuatie en patrouilles Hr.Ms O19 -2-


Pa met tijdschrift met foto van generaal McArthur
3 januari 1945, zuidkust van Borneo.
Aan boord van de onderzeeboot Hr.Ms. “O19”, ontdekt men een vrachtschip*) van geschat 3.000 ton. Het wordt geëscorteerd door een onderzeebootjager.
Ltz Drijfhout van Hoof besluit tot de aanval over te gaan. Om 18.49 uur worden drie torpedo’s op het doel afgevuurd; afstand ruim 700 meter. Precies één minuut later wordt een ontploffing gehoord, waarop nog een aantal ontploffingen volgen. Op de O19 ziet men door de periscoop de begeleidende onderzeebootjager op hen afkomen en even later over hen heen varen. Maar er worden geen dieptebommen af gegooid.
Ruim een uur later raast de jager weer over de O19 heen en worden volkomen onverwacht 5 dieptebommen afgeworpen.
De dieptebommen richten een enorme ravage aan. Lichten gingen uit, lampen spatten uiteen, zowel voor als achter maakt het batterijcompartiment water, het gyro-kompas valt uit en de centrale vliegt in brand door kortsluiting. Maar het fataalst was het vrijkomen van kooldioxide uit een koelmachine in de machinekamer. Deze kamer en de hekbuiskamer worden direct afgesloten, na ontruimd te zijn. Dodelijke gassen dringen de centrale binnen, zodat het ademen via kalipatronen moet gebeuren. Na bijna vijf uur in deze toestand van chaos en dreigende dood op de bodem gelegen te hebben, besluit de commandant de hoofdballasttanks 3 en 5 te blazen. Met zware slagzij komt de boot langzaam boven water. Het torenluik ging open, maar men ziet direct een aantal vijandelijke schepen vlak in de buurt. Direct wordt de bodem van de zee weer opgezocht. Besloten wordt om de afgesloten machinekamer binnen te dringen, door de waterdichte deuren te forceren. De machinekamer staat tot aan de dekplaten onder water, terwijl nog steeds water binnendringt via de door explosies gehavende kleppen.
O19 duikt op
Na uren van risicovol zwoegen in een omgeving vol giftige gassen (sommigen raken bewusteloos, maar hervatten het werk na weer bijgekomen te zijn) , melden rond half twaalf de technici in de machinekamer, dat de beide diesels het weer doen. Grote opluchting waaiert door de boot.
Een zwaar gehavende O19 zet koers naar het zeegebied ten noorden van Bawaen. Op 15 januari arriveert Hr.Ms. “O19” veilig in Darwin, waar noodreparaties worden uitgevoerd. De oorlog immers is nog niet ten einde.
*) na de oorlog bleek het niet om een koopvaardijschip te gaan, maar de Japanse kanonneerboot "Shinko Maru No 1" van 935 ton.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten